دستگاه کشش کمر

تفسیر نتایج ام ار ای کمر

در این نوشته به تفسیر و تبیین نتایج حاصل از تصویر برداری به روش تشدید مغناطیسی یا ام ار ای (MRI) پرداخته می شود. این نمونه ای از نتایج و گزارشات حاصل از تصویر برداری است که در مرکز تصویر برداری پیامبران تهران به بیماران تحویل می شود.

قبل از انکه به تفسیر نتایج ام ار ای پرداخته شود لازم است چندین مطلب به زبان ساده برای درک عموم بیان شود.

بدن انسان دارای ستون فقرات است که از سی و سه مهره تشکیل شده است. مهره های ستون فقرات به چهار بخش به نامهای مهره های گردنی، مهره های صدری، مهره های کمر و مهره های خاجی تقسیم می شود. تعداد مهر های در ناحیه کمر یا به اصطلاح لومبار (Lumbar) پنج مهره است که با نام L معروف هستند. بنابراین مهره ها از بالا به سمت پایین با نام های L1, L2, L3, L4 و L5 شناخته می شوند. مهره اول کمر از بالا به مهره دوازدهم صدری که با حرف T نشان داده می شود و مهره آخرکمر در پایین به مهره اول خاجی که با حرف S  نشان داده می شود متصل می شوند. بنابراین ناحیه لومبار یا کمر در بین مهره های T12  از مهره های صدری و S1 از مهره ساکروم یا خاجی قرار دارد. برای اتصال مهره ها به همدیگر و ایجاد قابلیت حرکت در ناحیه کمر از دیسک استفاده شده است به این مفهوم که بین هر دو مهره کمر دیسک قرار دارد و علاوه بر اتصال مهره ها وظیفه تحمل نیرو و خنثی  کردن وزن و نیروهای وارد بر ستون فقرات را نیز به عهده دارند. برای سادگی در فهم می توان دیسک کمر را به یک فنر تشبیه نمود که کار جذب و کاهش نیرو را انجام می دهد. ترتیب قرار گرفتن دیسک های کمر از بالا به پایین به صورت زیر است.

L1-L2, L2-L3, L3-L4, L4-L5 و L5-S1. 

 از آنجاییکه دیسک کمر علاوه بر تحمل وزن نیمه بالایی بدن، در مواقع برداشتن اجسام سنگین بایستی فشار بیشتری را تحمل نماید، ممکن است دچار آسیب شده و ایجاد کمر درد نماید. درد ناشی از دیسک که بطور عام به آن کمر درد  یا دیسک کمر می گوییم حاصل از ایجاد فشار از دیسک صدمه دیده به ریشه های عصبی است که از اطراف آن می گذرند. معروفترین و بزرگترین عصب در این ناحیه سیاتیک است. درد سیاتیک از بالای باسن شروع شده و به پا نیز سرایت می کند.

ساختار دیسک به گونه ای است که با ایجاد فشار زیاد، از حالت طبیعی خود خارج شده و هسته آن به پوسته فشار آورده و تغییر شکل میدهد. صدمات وارد به دیسک به ترتیب به شرح زیر است.

۱- دیسک دی هیدراته  Disc Dehydration

این نوع از بیماری دیسک، ابتدایی ترین و خفیف ترین حالت دیسک صدمه دیده است. گرچه این حالت ابتدایی است و ممکن است با چند روز استراحت برطرف گردد، اما باید توجه داشت که دیسک دی هیدراته مستعد بیماری های مرتبه بالاتر می باشد.

۲- دیسک بالجینگ Disc Bulging

 در دسته بندی، این نوع از بیماری دیسک که به فتق دیسک یا دیسک بالجینگ معروف است، دردرجه دوم از بیماری های دیسک قرار دارد و معمولا با کاردرمانی و فیزیو تراپی و تکنیک کشش کمر یا همان ترکشن بیمار بهبود می یابد و نیاز به جراحی نیست. لکن استعداد بروز بیماری های بعدی در این فرد بیشتر است.

۳- دیسک پروتروزن یا Disc Protrusion

رده سوم دیسک و به عبارتی دیسک با خطر بیشتر دیسک پروتروزن است که با درد بیشتر همراه است و بیروزن زدگی دیسک از جای خود فراگیرتر است. در این حالت بیمار بایستی با استراحت بیشتر و با صبر و حوصله بیشتر روند درمان را که شامل درمانهای غیرجراحی است بگذراند. اکثر بیماران با داشتن دیسک کمر پروتروژن به درمانهای غیرجراحی نظیر کشش کمر و یا ترکشن پاسخ مثبت می دهند و بهبود می یبند.

۴- دیسک اکستروزن Disc Extrusion

دیسک اکستروزن در بدترین و حادترین حالت از خروج هسته دیسک قرار دارد و بیمار ممکن است قادر به انجام امور روزمره خود نباشد. چنانچه علایم نقص عصب یا neurologic deficit نداشته باشد، میتوان از روشهای غیرجراحی برای درمان او استفاده نمود. دوره درمان طولانی و زمان بر است. در غیر این صورت پزشکان اقدام به عمل جراحی می نمایند.

حال با دانستن مطالب فوق، برای سهولت در تفسیر و دانستن نتایج ام ار ای از فرمتی که در مرکز تصویر برداری پیامبران رایج است ، استقاده شده است و مفاهیم و معانی و تفسیر هر عبارت مطابق با انچه در گزارش ام ار ای (MRI) آمده است، بیان می شود.

انجام ام ار ای ناحیه کمر بدون تزریق MRI of the Lumbar spine without contrast
بررسی ها بر اساس دستگاه با قدرت ۱٫۵ تسلا انجام شده است Examination released with intra master 1.5 T
نوع تصویر برداری که به دو صورت عرضی و محوری انجام شده است sagital T1W/TSE,T2 W/TSE,and transvers T1W/TSE,T2W/TSE
دیسک های ال۳ به ال ۴ و ال ۴ به ال ۵ دی هیدراته شده اند.
یعنی اولین نوع صدمه وارد بر دیسک در ناحیه اتصال مهره ۳ به ۴ و
مهره اخر کمر به مهره اول ساکروم
Disc Dehydration: L3-L4 to L5-S1 levels
استخوان ها و مغز استخوان در شرایط نرمال هستند Bone and bone marrow: normal
در دیسک ال ۵ به اس ۱ فرد دچار پروتروزن شده است. 
این نوع از بیماری دیسک سطح ۳ می باشد و نیاز به جراحی ندارد
با روشهای فیزیوتراپی از جمله ترکشن و یا کشش کمر قابل مداواست
L5-S1: disc protrusion
دیسک در بین مهره های ال ۴ به ال ۵ دچار بیماری سطح دو وسه شده است.
معمولا دیسک بالجینگ یا فتق دیسک نباز به عمل جراحی ندارد .
اما دیسک پرتوروزن بایستی با مداومت بیمار در درمان غیرجراحی درمان گردد.
L4-L5: disc Bulging with disk protrusion
دیسک ال ۳ به ال۴ در ناحیه کمر دچار فتق شده است
که معمولا بیماران دیسک کمر با این شرایط به روش غیرجراحی درمان می شوند
از جمله تکنیک ترکشن یا کشش کمر
L3-L4: Disc Bulging
در دیسک ال ۲ به ال ۳ موضوعی برای گزارش وجود ندارد L2-L3: unremarkable
در دیسک بین مهره های ال ۱ به ال ۲ موضوعی برای گزارش وجود ندارد L1-L2: unremarkable
دیسک محل اتصال مهره اول کمر به مهره اخر صدری، مشکلی برای گزارش ندارد T12-L1: unremarkable
در اتصال دیسکی مهره ۱۲ به مهره ۱۱ صدری، موضوعی برای گزارش وجود ندارد. T11-T12: Unremarkable
طناب نخاعی در شرایط عادی قرار دارد Distal Cord: normal
تاکید: دیسکو پاتی ( بیماری دیسک) در دیسک های L4 به L5 و L5  به S1 وجود داردImpression: Discopathy more prominent at L4-L5 and L5-S1 levels

بیشترین مشکل و به اصطلاح دیسک کمر معمولا در مهره های پایین کمر ایجاد می گردد. L5-S1 که محل اتصال مهره کمر به ساکروم است معمولترین ناحیه برای دیسک کمر است. سپس L4-L5 و بعد از آن L4-L3 درگیر دیسک کمر می شوند. معمولا اگر بیمار در دیسک L3-L4 دچار دیسک کمر شود، عصب سیاتیک نیز در فشار قرار می گیرد و درد سیاتیک بیمار را  آزرده میکنند. درد سیاتیک ازر کمی بالاتر از باسن شروع شده و با گذر از باسن فرد به پاها نیز سرایت می کند.

استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی نظیر دستگاه تراکشن کمر مراکش می تواند روش مناسبی برای درمان درد در ناحیه ی کمر شما باشد.

شما می توانید در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره، از طریق ادرس ایمیل info@mraakesh.com و یا تلفن ۲۶۷۰۱۷۶۳-۰۲۱  با ما در تماس باشید.

39 پاسخ
  1. خیلی ممنون خودم تونستم ام ار ایم رو بفهمم هرچی مشکل بود داشتم حتما میگه باید عمل کنی هم ال ۳،۴ هم ال ۴ ۵ هم ال ۵ اس ارو دارم
    خیلی ممنون خودم تونستم ام ار ایم رو بفهمم هرچی مشکل بود داشتم حتما میگه باید عمل کنی هم ال ۳،۴ هم ال ۴ ۵ هم ال ۵ اس ارو دارم گفته:

    خیلی ممنون خودم تونستم ام ار ایم رو بفهمم هرچی مشکل بود داشتم حتما میگه باید عمل کنی

    پاسخ
  2. Ali
    Ali گفته:

    لطفا در مورد diffuse low signal of bone marrow is noted suggestive of marrow conversion در MRI من مشاهده شد توضیح بفرمایید.
    سپاسگزارم

    پاسخ
  3. مسافر
    مسافر گفته:

    سلام.
    سپاسگزارم برای مطلب بسیار مفیدتون. بسیار کاربردی و واضح بود. خداوند به شما طول عمر با عزت همراه با سلامتی عطا کنه.

    پاسخ
  4. ابوالقاسم محمدرحیمی
    ابوالقاسم محمدرحیمی گفته:

    مطالبتون عالی وبازبانی که قابل درک است برای سایرین توضیح داده شده استفاده کردم بسیارسپاسگذارم.

    پاسخ
  5. سعید عنایت
    سعید عنایت گفته:

    سلام
    با این حساب با افتخار بنده تو تمام مهره ها اعم از ۱و ۲ و ۳ و s و غیره دیسک دارم .همه چیز بهم ریخته دیسک و صفحه دیسک و …
    امیدوارم وقتی گزارش رو بردم دکتر زیاد ناامیدم نکنه
    از شما هم برای مطالب بدردبخور این پیچ سپاسگذارم

    پاسخ
  6. محمد
    محمد گفته:

    بسیار متشکرم ، من خیلی نگران درد کمرم بودم و با مطالعه مطلب شما دقیقا فهمیدم مشکلم کجاست . خداوند سلامتی کامل بهتون بده. باز هم ممنون

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *