درد گردن و دیسک گردن

در این نوشتار قصد داریم در مورد دیسک گردن و درد گردن مطالبی را به صورت ساده ارائه کنیم لطفا تا انتهای بحث همراه ما باشید.

ساختار آناتومی گردن:

ستون فقرات هر انسان از چند ناحیه تشکیل شده است که ناحیه گردن در بالا ترین قسمت و روی ناحیه سینه قرار گرفته است. گردن از تعداد هفت مهره تشکیل شده است که روی هم قرار دارند و بین آنها دیسک گردنی قرار دارد. عضلات، عصب ها، لیگامان ها، رگ های خونی، دیسک گردن و مهره های گردنی، تاندون و… در کنار یکدیگر ساختار گردن را شکل میدهد. وظیفه گردن وتحمل وزن سر، ایجاد حرکت چرخشی، خمشی و پیچشی برای سر است. البته هر کدام از مهره های گردن به کمک دیسک مربوطه میتواند یک یا چند حرکت را ایجاد نماید. مثلا اولین مهره از بالا که به نام C1 شناخته می شود و به آن مهره اطلسی میگوییم میتواند حرکت چرخشی را به وجود بیاورد یعنی اینکه انسان میتواند به کمک این مهره سرش را به اطراف بچرخاند. اولین مهره گردن از بالا در زیر جمجمه قرار دارد و آخرین آنها به مهره های سینه ای متصل میشود.

وظایف و عملکرد گردن:

الف) گردن بایستی توانایی تحمل و خنثی سازی وزن سر و نیروهای وارده به بدن را داشته باشد بنابراین دیسک گردن که بین مهره های گردنی قرار گرفته اند، خاصیت ارتجاعی و فنری داشته و نیروها را تحمل میکنند.

ب) نگهداری سر و ایجاد حرکت نبز توسط گردن انجام می شود. وزن سر افراد بالغ حدود ۵-۶ کیلوگرم است. گردن بایستی علاوه بر نگهداشتن این وزن، درجات آزادی مختلفی را برای سر ایجاد نماید.

ج) سوراخ بین مهره های گردن بایستی یک مسیر را برای عبور رگ های خونرسانی مغز و همچنین عصب های حامل پیام فراهم کنند.

با توجه به وجود عصب ها، رگ های خونی، دیسک ها و عضلات در ناحیه گردن میتوان گفت که بخش گردن یکی از پیچیده ترین قسمت های بدن انسان است. و بنابراین شاید یکی از حساس ترین بخشها در بیماری باشد که زندگی عادی افراد را مختل میکند.

تصویر آناتومی گردن انسان برای درک راحتتر مشکل دیسک گردن و گردن درد

درد گردن:

بسیاری از افراد از درد گردن و یا خشکی و سفتی گردن شکایت دارند. عوامل زیادی میتوانند باعث ایجاد گردن درد در انسان شوند که حالت نامناسب قرارگیری گردن یا همان پوسچر دلیل عمده ایجاد درد در بیماران است. عواملی نظیر تصادفات و مشکلات ورزشی نیز عامل دیگری برای درد گردن می باشد. گرچه عمده ددرهای ایجاد شده در گردن جدی نبوده و ممکن است پس از مدتی با استراحت از بین بروند. اما در غیر اینصورت بایستی به پزشک مراجعه نمود.

عواملی که باعث ایجاد دردگردن می شوند عبارتند از:

  • حالت قرار گیری بد بدن یا همان پوسچر نامناسب
  • پشت میز نشینی و انجام کارهایی که بدن به مدت طولانی در یک حالت قرار دارد
  • خوابیدن با حالت نامناسب
  • دیسک گردن و تنگی کانال
  • حملات قلبی گه گاهی باعث ایجاد درد گردن می شوند
  • تومورهای گردنی

مهمترین و متداولترین عامل ایجاد درد گردن، بروز ضایعه در دیسک گردن است. فتق دیسک، برامدگی دیسک، دیسک دژنره، دیسک بیرون زده و پارگی دیسک میتوانند باعث ایجاد درد در ناحیه گردن شوند. حتی دردهای ناشی از دیسک به کتف و بازو، شانه، پشت و دستان نیز سرایت میکند.

از جمله نشانه های دیسک گردن می توان سردرد، درد گردن، گزگز و بی حسی دستان، درد شانه، بیحسی و از کار افتادگی دستان اشاره نمود.

چنانچه بیمار پس از چند روز استراحت از درد گردن خلاصی نیابد بایستی به پزشک مراجعه نماید و معمولا پزشک پس از معاینه برای بیمار درخواست ام ار ای میکند و پس از تشخیص او را به قیزیوتراپی راهنمایی میکند.

روشهای درمانی طب فیزیکی و فیزیوتراپی برای درمان درد گردن ناشی از دیسک، مناسب هستند و معمولا روشهایی مانند استفاده از تنس، ترموتراپی، منوال تراپی و ترکشن یا کشش مورد استفاده قرار می گیرند. کارامد ترین و سریع ترین و همچنین بی عارضه ترین روش درمان دیسک گردن، ترکشن یا کشش گردن است که امروزه وجود دستگاه های ترکشن خانگی بیمار را از مراجعه به مراکز درمانی نیز بی نیاز می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *