درمان دیسک کمر

درمان کمر درد به روش کشش

تعریف Lumbar Traction Method :

استفاده از روش کشش کمر از دیرباز در جوامع رایج بوده است و اقوام مختلف به طرق مختلف این کار را انجام می دادند هرچند اطلاعات مدون و متقن از چگونگی انجام ترکشن کمر در قدیم وجود ندارد، اما اطلاعات بدست آمده از ایرانیان قدیم، مصریان و یونانیان این ادعا را ثابت می کند که تکنیک کشش کمر از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است.

 البته کاملا منطقی و طبیعی به نظر می رسد که انسانها برای رهایی از درد کمر، به روشی متوسل شده باشند چرا که درد کمر همواره همراه بشر بوده است و تا قبل از بوجود آمدن پزشکی نوین، ملل مختلف به طرق مختلف نسبت به درمان کمر درد اقدام می کرده اند.

با گسترش علوم پزشکی تعریف مدرن تری از کشش کمر به وجود آمد.  تکنیک کشش کمر یا به انگلیسی Lumbar traction   عبارتست از کشیده شدن ستون فقرات در ناحیه کمر با استفاده از نیروی وزن بدن، نیروهای وزنه و یا نیرویی که توسط یک دستگاه بنام دستگاه کشش ایجاد می شود. آقای سیراکس در اوایل سالهای دهه ۱۹۵۰ میلادی شروع به درمان بیماری دیسک بیرون زده یا همان  disk protrusions نمود و روش کشش کمر تا اکنون نیز از بهترین روش های درمان کمر درد و پادرد درد محسوب می شود. ویژگی برتر درمان به روش کشش کمر که با کشش در کمر و در نتیجه افزایش فضای بین مهره ای و تغذیه مناسب دیسک انجام می شود، غیرتهاجمی و بی عارضه بودن آن است.

به وضعیت و حالت دیسک ها پس از کشیده شدن توجه کنید

آناتومی مرتبط با روش تراکشن کمر :

کمر انسان از تعداد ۵ مهره که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند ساخته شده است که با شماره های L1……..L5 شناخته می شوند. این پنج مهره با یکدیگر انحنای کمر انسان را شکل می دهند. مهره های کمری  Lumbar Vertebraeدرزیر مهره های سینه ای یا صدری Thoracic  و بالای ساکروم Sacrumیا استخوان خاجی قرار دارند. مهره های کمر وزن بدن را تحمل می نمایند و حرکات مورد نیاز در ناحیه کمر را برای بدن مهیا می سازند. مهره های کمر دارای سوراخی هستند که به سوراخ مهره ای معروف  است و محل عبور عروق، اعصاب و نخاع یا Spinal cord می باشند. برای اتصال هر مهره کمر به دیگری از دیسک کمر یا Lumbar Disc استفاده شده است که ساختاری منعطف دارد و  از دو قسمت هسته ژله ای و پوسته مستحکم ساخته شده است. بنابراین بین هر دو مهره یا Vertebrae  دیسک یا disc قرار دارد . به عنوان مثال بین مهره چهارم یا L4 و مهره پنجم یا L5 دیسکی وجود دارد بنام دیسک L4-L5. و یا بین مهره پنجم کمر یا L5 و اولین مهره ساکرال  یا همان S1 که به لومبوساکرال معروف است، یک دیسک بنام دیسک L5-S1 وجود دارد. هسته دیسک یا nucleus به مانند یک فنر عمل می کند و در مقابل ضربات و نیروهای وارده مقاومت می کند. پوسته یا annulus دیسک بصورت اتصاعی بوده و از چندین لایه ساخته شده است و هسته را در بر گرفته است. مهره های کمر از لحاظ سایز و اندازه از سایر مهره های ستون فقرات بزرگتر و سنگین تر می باشند و مهره L5 کمر در مقایسه با سایر مهره ای کمر نیز از همه بزرگتر می باشد.

انواع کشش کمر یا Lumbar Traction types:

انواع مختلف کشش کمر وجود دارد اما پرکاربردترین و متداولترین آنها را می تون به صورت زیر شرح داد.

۱- کشش کمر پیوسته یا کانتینیوس Continues Traction

این روش عبارتست از اعمال نیروی کم در کشش برای مدت زمان طولانی حتی تا  چندین ساعت. وقتی زمان کشش طولانی است لازم است تا مقدار نیروی کشش کم باشد. این روش ترکشن کمر یا Lumbar Traction زمانی بکار می رود که بیمار توان تحمل نیروهای زیاد کشش را نداشته باشد.

۲- کشش کمر ساستیند یا Sustained Traction 

در این روش کشش کمر، مقدار نیروی کشش بیشتر است و بصورت پایدار به کمر بیمار اعمال می گردد. کشش کمر یا همان Lumbar Traction در این روش برای مدت کم مثلا چند دقیقه تا یک ساعت انجام می شود. نام دیگر این روش کشش کمر، کشش استاتیک می باشد. نتایج این روش که حتی در منزل نیز قابل انجام است که به آن ترکشن خانگی یا Home Use Traction گفته می شود رضایت بخش گزارش شده است. استفاده از دستگاه ها در کلینیک ها و مراکز درمانی متداول می باشد اما امروزه شرکت های پیشرو در طراحی و ساخت دستگاه کشش کمر و یا دستگاه ترکشن کمر اقدام به ساخت دستگاه هایی نموده اند که به سادگی قابل حمل بوده و با رعایت الزامات بطور اثر بخش به بیماران کمک می کنند. البته مزایای دستگاه کشش کمر خانگی در مقایسه با دستگاه های کلینیکال را می توان در ویژگی هایی مانند: سبکی، قابلیت حمل، به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی، جلوگیری از اتلاف وقت بیماران در خیابان ها و مراکز درمانی جستجو نمود.

دستگاه های کشش کمر خانگی و کلینیکال در تصویر دیده می شوند. ابعاد و وزن دستگاه ها را مقایسه کنید

–  کشش کمر متناوب مکانیکی یا Intermittent Mechanical Traction

در این روش کشش کمر، مشابه آنچه برای کشش کمر استاتیک گفته شد نیرو در زمان کم اعمال می شود با این تفاوت که نیروی کشش توسط تجهیزات مکانیکی به کمر بیمار اعمال می شود و بصورت متناوب می باشد.

۴- کشش کمر دستی یا Manual Traction

کشش کمر دستی در مراکز درمانی و به کمک دست انجام می شود و با استفاده از کمربندهای مخصوص، نیروی کشش توسط شخص درمانگر به ناحیه کمر بیمار اعمال می شود. از لحاظ زمانی کشش در این نوع از ترکشن کوتاه می باشد و یا حتی ممکن است شخص درمانگر بصورت ناگهانی و یک شوک به کمر بیمار نیرو اعمال کند.

۵- کشش کمر اتوماتیک یا Auto traction

در این روش کشش کمر از یک تخت کشش استفاده می شود. این تخت به دو قسمت مختلف تقسیم می شود که در محل اتصال این دو بخش قابلیت تا شدن و حرکت پیش بینی شده است. پس از قرار گرفتن بیمار روی تخت کشش، با توجه به شرایط بیمار، کشش ممکن است از ناحیه پا و یا حتی دستان انجام شود و بیمار از هر دو سمت کشیده شود. نتایج این روش رضایت بخش گزارش شده است.

۶-  کشش کمر ثقلی یا Gravity lumbar traction

در این روش کشش کمر از یک میز و دستگاه استفاده می شود. بیمار در آن بسته میشود، سپس با چرخاندن آن بیمار به حالت تقریبا معلق قرار می گیرد  در نتیجه تقریبا نیمی از وزن بدن شخص به عنوان نیروی کشش بکار گرفته می شود. این روش با توجه به مخاطراتی که دارد توصیه نمی شود.

استفاده از هر کدام از روش های کشش کمر که در بالا توضیح داده شدند، دارای مزایا و معایبی می باشند که از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گرفته اند. اما از آنجایی که بیماری های کمر بویژه دیسک کمر، درمان قطعی ندارد و باید در جهت بهبود نسبی  بیمار تلاش شود، طبیعی است استفاده از دستگاه کشش کمر که در اختیار بیمار باشد دارای مزایایی بیشتری است. چرا که درد کمر که معمولا ریشه در دیسک کمر دارد، نوعی از بیماری است که بصورت دوره ای حادث می شود به این مفهوم که بیمار پس از طی یک دوره درمان احساس درد ندارد و به زندی عادی بر میگردد. اما پس از مدتی با انجام یک حرکت نامناسب، بلند کردن بار سنگین و یا…. مجددا دچار کمر درد می شود. بنابراین وجود یک دستگاه ترکشن کمر پرتابل یا Portable Lumbar Traction Unit به بیمار این امکان را می دهد تا در هر زمان و هر کجا، در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه به کشش کمر و در نتیجه رهایی از درد کمر برسد.

روش کشش کمر یا ترکشن کمر در بهبود و درمان بیماری های زیر موثر است:

۱- دیسک کمر یا  Lumbar disc herniation

بطور عام  عبارت دیسک کمر برای انواع بیماری دیسک کمر بکار برده می شود. باید دانست که تمامی بیماری های دیسک اعم از:

دیسک برآمده پارگی دیسک فتق دیسک
دردهای سیاتیک ناترازی ستون فقرات دیسک دژنره
Protrusion in L1-L2 Bulging Disc Herniation Disk
Protrusion in L2-L3 Narrowing of Disc space Lumbar Lordosis
Protrusion in L3-L4 Mild Lumbar scoliosis Canal stenosis
Protrusion in L4-L5 Listhysis Disc Posterior annular tear
Protrusion in L5-S1 Central Protrusion Disk Reduced disc Space
Extruded Disc Diffuse disc Bulging Degenerated Disc

دارای منشا در دیسک های کمر دارند که روش درمانی کشش کمر در اکثر بیماری ها و بیماران موثر می باشد. البته این بدان مفهوم نیست که بیمار نیاز به مشاوره تخصصی نداشته و می تواند مستقلا به درمان اقدام نماید. مطالعات زیادی در خصوص تاثیر کشش کمر در درمان دیسک کمر انجام شده است و نتایج کلینیکال نشان می دهد که کشش کمر باعث بهبود در اکثر بیماران شده است و نتایج این روش اثربخش و موثر بوده است. در ضمن شکایتی از بروز عوارض جانبی در استفاده از این روش برای بیماران گزارش نشده است.

۲- سیاتیک یا Sciatic

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد استفاده از روش درمان کشش کمر بسیار موثر تر و مفید تر از از استفاده از کرست ها و استراحت در درمان سیاتیک می باشد. عصب سیاتیک قطورترین عصب بدن است که از ناحیه کمر آغاز شده و تا پاها ادامه دارد. ریشه های عصبی L4 و S3 که بهم متصل می شوند و از مهره های کمر و ساکروم یا خاجی خارج شده و پس از عبور از ناحیه لگن و باسن تا پشت زانوها ادامه می یابند، عصب سیاتیک را تشکیل می دهند. پاره شدن دیسک کمر یا فتق دیسک که معمولا در دهه سوم و چهارم زندگی ممکن است رخ بدهد، باعث فشار بر روی اعصاب سیاتیک شده و درد در ناحیه کمر و باسن و پاها را ایجاد می نماید. درد سیاتیک ممکن است تا پایین پا نیز منتشر شود.

درمان درد سیاتیک به کمک روش کشش کمر، بدون عارضه بوده و مطالعات نشان داده اند که ترکشن کمر بسیار موثرتر ، کم هزینه تر و بی عارضه تر از سایر روش های درمانی از جمله عمل جراحی است.

میزان نیروی کشش یا Traction Force

برای تعیین مقدار نیروی لازم در کشش کمر باید دانست که از دو منظر بایستی به این موضوع توجه داشت: نخست نیرویی که لازم است تا بر اصطکاک و عوامل مزاحم دیگر غلبه کند و دوم مقدار نیرویی که لازم است بر کمر بیمار اعمال گردد. مطالعه آقای جادوویش نشان می دهد که در حدود ۲۶ درصد وزن بدن بیمار باید نیرو اعمال نمود تا بر اصطکاک غلبه نمود. به عنوان مثال اگر فرد بیمار دارای وزن حدود ۷۰ کیلوگرم است، اعمال نیرو تا حدود ۱۸ کیلوگرم تاثیری بر کمر نداشته و موجب کشش کمر نمی شود چرا که این نیرو صرف مقابله با عوامل مزاحمی چون اصطکاک در دستگاه کشش کمر می شود.

نظرات مختلفی در مورد نیروی لازم برای کشش کمر پس از غلبه بر اصطکاک وجود دارد. اما بطور میانگین نیمی از وزن بدن را به عنوان نیروی کشش کمر مطرح می کنند که البته برای شروع دوره درمان نباید این نیرو را وارد نمود بلکه توصیه می شود نیروی کشش کمر، از مقادیر کمتر شروع شده و رفته رفته افزایش یابد و تا جایی که در توان و تحمل بیمار است ادامه داشته باشد.

البته ممکن است بیماران پس از انجام کشش کمر، دچار درد بیشتری در کمر شوند که این موضوع بسیار موقتی و زودگذر است و نتایج بهبود خود را نمایان می کنند.

چه کسانی نمی توانند از روش تراکشن برای درمان دیسک استفاده کنند؟

گرچه روش درمانی کشش کمر یا Lumbar traction دارای ویزگی های منحصر بفرد و ممتازی است. اما استفاده از روش کشش کمر برای افراد زیر ممنوع بوده و محدودیت دارد.

  • الف) بانوان باردار
  • ب) بیماران مبتلا به سرطان( با نظر پزشک معالج)
  • ج) بیماران مبتلا به پوکی استخوان
  • د) بیمارانی که دچار حادثه و تصادفات در ناحیه کمر شده اند
  • ه) بیمارانی که دچار التهابات  مفاصل هستند

 امروزه دستگاه کشش کمر با قابلیت استفاده در منزل طراحی و ساخته شده است که به بیماران این اجازه را می دهد که بدون نیاز به مراکز درمانی و صرف وقت و هزینه بسیار، بتوانند در منزل و محل کار با استفاده از این دستگاه فیزیوتراپی خانگی با روش درمانی کشش کمر استفاده نمایند. دستگاه ترکشن L5 و یا دستگاه کشش کمر مدل L5 از جمله دستگاه های کشش کمر پرتابل است که مورد تایید اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و درمان بوده و این امکان را برای شما فراهم می نماید که با یکبار خرید آن، خود و اطرافیان را از مراجعات مکرر به مراکز درمانی و صرف وقت و هزینه بی نیاز سازید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *