دیسک دیهیدراته یا dehydration disc چیست؟

امروزه انجام ام ار ای(MRI) ستون فقرات برای یافتن بیماری های دیسک بسیار متداول شده است. معمولا متخصص ارتوپدی و یا متخصص ستون فقرات برای تشخیص بیماری، افراد را به انجام ام ار ای راهنمایی میکنند. بیماری های دیسک کمر و دیسک گردن با انجام ام ار ای قابل تشخیص است و این روش به پزشکان کمک بسیاری نموده است.

انجام ام ار ای کمر و انجام ام آر آی گردن، گرچه بدلیل تابش اشعه ها برای بدن بیمار دارای ضرر است، ولی باعث افزایش دقت متخصصین در تشخیص بیماری های ستون فقرات می شود.

اگر ام آر آی انجام دادید و نیاز به تفسیر نتیجه ی ام آر آی خود دارید روی لینک کلیک کنید.

بیماری های دیسک کمر و گردن از جمله بیماری هایی هستند که می توان به کمک تصاویر ام آر آی آنها را تشخیص داد. خشکی دیسک یا کم آبی دیسک شروعی برای پیری دیسک یا Degenerative Disc است. دیسک سیاه یا سیاه شدن دیسک کلمات و عباراتی هستند که برای دیسک دیهدره یا دیسک دیهیدراته بکار برده می شوند. وقتی پزشک به شما می گوید که دیسک سیاه دارید یا دیسک شما سیاه شده است، یعنی چه؟ یعنی اینکه دیسک کمر و یا گردن شما در حال از دست دادن آب می باشد.

ساختار دیسک از دو بخش هسته و پوسته تشکیل شده است. هسته دیسک مملو از آب و مایعات است و بسیار انعطاف پذیر و در عین حال محکم است که خنثی سازی و تحمل نیروهای وارد شده به ستون فقرات را به عهده دارد. با گذر زمان و ورود به میانسالی، دیسک کم کم آب خود را از دست می دهد و مایع درون هسته دیسک کاهش می یابد و جای آن را ماده غضروفی-فیبری یا fibrocartilage پر می کند. در این حالت پزشک با مطالعه تصاویر ام ار ای متوجه دیسک دیهیدراته می شود. بنابراین عباراتی نظیر دیسک دیهیدارته، دیسک دیهیدره، دیسک سیاه شده و یا دیسک سیاه را برای این وضعیت دیسک به کار می برند.

علایم دیسک دیهیدراته چیست؟

اولین نشانه دیسک دیهدراته معمولا احساس خشکی در کمر است. همچنین احساس درد و یا بی حسی نیز به همراه دارد. بسته به اینکه کدام دیسک کمر شما دیهیدراته شده است، ممکن است در بخش های مختلف اندام تحتانی نیز احساس بیحسی و یا درد داشته باشید. درد و احساس بیحسی ممکن است از کمر شروع شده و به سمت پایین منتشر شود و ران پا و ساق پا نیز درگیر شود.

دلایل ایجاد دیسک دهیدراته کدام است؟

دیهیدره شدن دیسک کمر و یا دیسک گردن معمولا با فرسایش ستون فقرات همراه است و دلیل اصلی آن، گذر عمر و پیر شدن بافت های بدن می باشد. همچنین ممکن است عوامل زیر در در بروز و ایجاد دیسک دیهدراته موثر باشند.

  • صدمات ورزشی، تصادفات و یا افتادن از بلندی
  • بلند کردن غیر صحیح اجسام سنگین به ویژه تکرار این کار
  • کاهش سریع وزن بدن که منجر به سرعت گرفتن سیاهی دیسک می شود
  • نشستن های طولانی، رانندگی طولانی و …

تشخیص دیسک دیهیدارته

بطور کلی تشخیص دیسک دیهدراته و یا دیسک سیاه شده به عهده پزشک متخصص شماست. پزشک با انجام معاینات فیزیکی ممکن است متوجه بیماری بشود و یا ممکن است از شما بخواهد برخی از حرکات را انجام دهید تا متوجه شود که کدام دیسک شما مشکل دارد. در مرحله بعد پزشک برای شما سی تی اسکن و یا ام ار ای درخواست می کند تا بتواند تشخیص دقیق تری داشته باشد. در تصاویر ام آر ای کمر و یا گردن، دیسک های دیهدراته یا دیسک سیاه، ضخامت کمتری دارند و نسبت به دیسک های سالم ابعاد کوچکتری دارند.

می توانید برای دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید

    فایل اول را انتخاب کنید
    فایل دوم اگر موجود است

    درمان دیسک دیهیدراته

    اگر علایم شما حکایت از دیسک دیهدراته در مراحل اول داشته باشد و شما درد زیادی نداشته باشید، ممکن است دکتر به شما توصیه کند که از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید، پوسچر مناسب بگیرید و حالت بدن خود را اصلاح کنید و چند تمرین را روزانه در منزل انجام دهید.

    ولی اگر علایم شما شدید و درد شما زیاد باشد، روشهای زیر برای درمان مفید هستند:

    • انجام ماساژهای مناسب با وضعیت دیسک شما و داروتراپی
    • انجام فیزیوتراپی به ویژه استفاده از روش ترکشن برای درمان به همراه تمرینات روزانه

    پیشگیری از دیسک دیهدراته

    دهیدره شدن دیسک یک روند طبیعی در زندگی و پیر شدن است، اما شما می توانید با انجام و رعایت نکات زیر تا حدود زیلدی آن را به تاخیر بیندازید و کند بکنید.

    • انجام نرمش های روزانه بطور صحیح و مستمر
    • انجام تمرینات کششی بطور مستمر و روزانه
    • نگه داشتن وزن در حد اعتدال و مناسب
    • نکشیدن سیگار که میتواند سرعت پیری دیسک را بطور قابل ملاحظه کاهش دهد
    • نگه داشتن بدن در حالت صحیح، پوسچر مناسب، در طول روز
    • نوشیدن آب و مایعات بطور فراوان در طول روز

    جهت اطلاعات بیشتر می توانید به پیج اینستاگرام مراکش ما هم سر بزنید.

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *