دیسک گردن و سر درد

ممکن است برای خیلی از افراد سوال پیش آمده باشد که آیا بین دیسک گردن و سردرد ارتباطی وجود دارد؟ آیا ممکن است برخی از انواع سردرد دارای منشاء دیسک باشند؟ یا به عبارتی آیا ما سردردهای گردنی داریم؟ بطور کوتاه و در یک کلمه میتوان گفت بله. برخی از سر دردها ریشه در دیسک گردن دارند که به این نوع از سردرد، سردرد گردنی و یا سرویکوژنیک Cervicogenic میگویند که در ادامه بطور مختصر و ساده در مورد آن توضیح میدهیم.

سردرد گردنی چیست؟

نوعی از سردرد است که منشاء و شروع آن از گردن است. دردی پایدار و آزار دهنده که از ناحیه گردن آغاز می شود و به سر و حتی اطراف پیشانی بیمار نیز انتشار می یابد. این نوع سردرد ممکن است در اطراف گوش و حتی چشمان نیز حس شود.

بیمار ممکن است علاوه بر سردرد در ناحیه شانه و بازو نیز درد داشته باشد که معمولا درد در همان سمتی است که سردرد حس می شود. احساس گرفتگی گردن و محدود شدن حرکات گردن نیز از نشانه های اینگونه سر درد است. سرگیجه و گاهی اختلال در بینایی نیز از مشکلاتی است که ممکن است همراه این بیماری باشد.

دلایل ایجاد سردرد گردنی:

یکی یا چند تا از عوامل زیر ممکن است باعث بروز این گونه درد شود:

  • نشستن و ایستادن های طولانی و یا قرار گرفتن بدن در یک حالت خاص به مدت زیاد
  • آسیبی که به مفاصل گردن وارد می شوند مانند تصادفات، آسیب های ورزشی و همچنین آرترزو مفصل که معمولا در میانسالی شروع می شود.
  • دیسک گردن از متداولترین دلایل ایجاد سردرد گردنی است. تعداد ۷ مهره گردن و دیسک های بین آنها وظیفه تحمل وزن سر، ایجاد حرکت برای سر در جهات مختلف، ایجاد کانالی برای عبور عصب و… را به عهده دارند. کافیست که یکی از این دیسک ها دچار مشکلی شود و به عصبی که از کنار آن میگذرد فشار وارد کند. این فشار میتواند علاوه بر ایجاد درد گردن، موجب سردرد گردنی نیز بشود. از جمله بیماریهای شایع دیسک گردن می توان به فتق دیسک، دیسک دژنره، دیسک بیرون زده، دیسک دیهیدراته، پارگی دیسک اشاره نمود

علت دیگر ایجاد صدمه به ساختار گردن بیماری سندروم تکست نک Text neck syndrome است که به علت استفاده زیاد از گوشی موبایل و کامپیوتر به وجود می آید و گردن افراد حالت طبیعی و پوسچر خود را از دست می دهد و باعث افزایش فشار به دیسک ها و در نتیجه دیسک گردن می شود. هر چقدر سر خم شود، به همان میزان فشار بر گردن بیشتر می شود.

سر درد ناشی از دیسک گردن
  • عصب گردنی نیز می تواند باعث ایجاد سر درد شود به این معنی که اگر عصبی که از ناحیه گردن می گذرد دچار فشردگی شود، میتواند ایجاد سردرد نماید. مثلا گرفتگی و درهم تنیدگی عصب گردن و عضلات گردن موجب تحریک عصب و ایجاد درد سر می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ی علائم و نشانه های دیسک گردن مراجعه کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سردرد گردنی هستند؟

اگر شما از جمله افرادی هستید که ناچارید برای انجام کاری مدت زمان زیادی را به یک حالت قرار بگبربد و حرکات بدنی کمی دارید، احتمال ابتلا به سردرد گردنی دارید. افراد شاغل در کارهایی نظیر آرایشگری، دندانپزشکی، خیاطی، رانندگی، کارمندی و پشت میز نشینی از جمله افرادی هستند که علاوه بر کمردرد دچار گردن درد نیز می شوند.

نشانه های سردرد گردنی:

این نوع از سردرد نیز مانند میگرن، معمولا یک طرف سر را درگیر میکند و بیمار در یک سمت احساس درد دارد. البته مانند میگرن درد حالت ضربانی ندارد.

حالت تهوع و سرگیجه در این نوع از سردرد کمتر دیده می شود. البته در سردرد میگرنی این حالات دیده میشود.

سردرد گردنی مانند میگرن با انجام فعالیت و حرکات زیاد، تشدید می شود. و التهاب عضلات در هر دو نوع سردرد مذکور شبیه هم است.

سردرد میگرنی معمولا یک سمت سر ، پیشانی و صورت را آزار می دهد و به ندرت هر دو سمت سر درگیر می شود.

البته ممکن است این نوع از سردرد به خودی خود و با کمی استراحت از بین برود، در غیر اینصورت بیمار بایستی به پزشک مراجعه کند. متخصص پس از معاینه بیمار به احتمال زیاد برای بیمار دستور ام ار ای ناحیه گردن را می دهد و پس از اطمینان از سردرد گردنی مخصوصا ناشی از دیسک، بیمار را به مراکز فیزیوتراپی و طب فیزیکی راهنمایی میکند. به یاد داشته باشید روشهای درمانی نظیر تزریق ازون و یا عمل با لیزر، مناسب درمان این نوع از درد نیست و بهتر است بیمار درمانهای فیزیکی مانند کشش گردن یا همان ترکشن گردن را دریافت کند. البته اگر بیمار محدودیتی در استفاده از این روش نداشته باشد.

جهت مشاوره با متخصصین ما حتما فرم زیر را پر کنید:

    فایل اول را انتخاب کنید
    فایل دوم اگر موجود است

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *