پیشگیری از دیسک کمر

پیشگیری از دیسک کمر

پیشگیری از دیسک کمر : بر اساس آمار بیش از ۶۰ درصد دردهای کمر، مکانیکال هستند. درد مکانیکال یعنی دردی که بعلت انجام غلط حرکات روزمره ایجاد می شود و شیوع آن در بانوان بیش از آقایان و در افراد دارای اضافه وزن، قد بلند تر، سیگاری و دچار افسرگی بیشتر به چشم می خورد. دردهایی که با اوج گرفتنشان می توانند منجر به بیرون زدگی دیسک کمر شوند. بنابراین برای پیشگیری از مزمن شدن دردهای کمر و ابتلا به دیسک کمر، بهتر است سالم تر زندگی کنیم. همانطور که همیشه گفته شده پیشگیری بهتر از درمان است.

طبق گفته پزشکان متخصص اگری فردی به سلامت جسم و روح خود اهمیت دهد با تغییر عادات حرکتی و رفتاری غلط خود می تواند از بروز بسیاری از انواع کمر دردها از جمله دیسک کمر جلوگیری کند.

بطور مثال اگر در نوع نشست و برخواست خود دقیق شویم میبینیم که ما ساعات زیادی را بصورت غیر اصولی بر پشت میز کارمان می نشینیم. در نتیجه فشار زیادی را بر ستون مهره های خود وارد می کنیم. در حالت عادی و صحیح با نشستن بر روی صندلی در پشت میز چیزی حدود ۵٫۵ تا ۷ کیلوگرم وزن بر کمر وارد می شود این در حالی است که زماني که پوزيشن فرد از حالت طبيعي خارج و خميده بنشيند اين وزن مي تواند تا ۱۶٫۵ کيلوگرم افزایش یابد و به ستون مهره ها فشار وارد کند و منجر به بیرون زدگی دیسک بین مهره ها گردد.

پیشگیری از دیسک کمر

صحیح بنشینید

مهم ترین قدم برای پیشگیری از دیسک کمر یاد گرفتن نشستن صحیح است. در نشستن صحیح کف پا باید روي زمين و بهتر است روی زيرپايي باشد. انتهاي صندلي نشسته و صندلي بايستي برجستگي داشته باشد تا قوس کمر را پر کند. باید به تکيه گاه تکيه داده و بعد فاصله صندلي با ميز را به حداقل ممكن رسانده تا مجبور نباشيد خود را خم كنيد و ساعد نيز به صورت افقي قرار گيرد و بالاترين نقطه مانيتور كه با آن كار مي شود بايستي در موازات با چشم قرار گيرد.

پیشگیری از دیسک کمر
برای مشاهدۀ سایز بزرگ تر کلیک کنید

برای پیشگیری از دیسک کمر عضلاتتان را تقویت کنید

طبیعی است که به دنبال بي حرکتي، عضلات ضعيف شوند، تحليل روند و قدرتشان کم شود. این اتفاق تهديدي براي مفاصل مي باشد و آنها را دچارخشکي می کند بنابراین دامنه حركتي آن كمتر مي شود و به دنبال اين خشكي در مفاصل درد ايجاد مي شود. تنها راهکاری که از این امر جلوگیری می کند تحرک است. پس تنبل نباشید. با کار کشیدن از عضلات آنها را تقویت کنید تا بتوانند بیشترین محافظت را از تمامی اندام هایتان بکنند.

سیگار نکشید

شاید در ظاهر ارتباطی بین سیگار کشیدن و پیشگیری از دیسک کمر نباشد و منع از سیگار کشیدن برای افراد سیگاری تنها نوعی از نصیحت بی دلیل بنظر بیاید ولی در واقعیت سیگار کشیدن با کاهش جریان خون در بدن به دیسک ها، الیاف عضلات و رباط های کمر آسیب می زند و موجب تخریب آنها می شود. با تخریب رباط‌ها و عضلات کمر توسط سیگار حتی کوچکترین ضربه به کمر موجبات آسیب دیدگی آن و درگیر شدن با درد طولانی مدت آن را فراهم می سازد.

اضافه وزنتان را کم کنید

هر چه انباشت چربی در شکم و پهلوها بیشتر شود فشار وارده به ستون مهره ها نیز بیشتر می شود. بنابراین افزایش وزن ارتباط مستقیمی با ابتلا به دیسک کمر دارد.

اگر کمی به فکر خودمان باشیم به راحتی می توانیم از ابتلا به دیسک کمر پیشگیری نماییم و زندگیمان را با محدودیت های ناشی از آن همراه نکنیم.

درمورد دیسک کمر بیشتر بدانید

اگر به دیسک کمر مبتلا شدیم چه کنیم؟ (راههای درمان)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *