بیرون زدگی دیسک کمر

اگر با بیرون زدگی دیسک و دیگر بیماری های دیسک دست در گریبان هستید حتما ادامه ی این متن را بخوانید.

با افزایش سن و آغاز روند پیر شدن، بدن انسان دچار تغییراتی می شود. ستون فقرات انسان که متشکل از مهره، دیسک، لیگامان، عضلات و عصب ها نیز می باشد هم، دچار پیری می شود اصطلاح دژنره شدن یا پیری برای دیسک استفاده می شود. می توان گفت که با گذر عمر و آغاز میانسالی، ستون فقرات دستخوش تحولاتی می شود. دیسک کمر و دیسک گردن با از دست دادن آب و ضعیف شدن هسته دیسک، دچار کم آبی و یا دیهیدره شدن می شوند. دیسک دیهیدراته اولین ضایعه برای دیسک می باشد.

بنابراین دانستیم که بیماری های دیسک کمر و گردن با گذر زمان افزایش می یابد و ستون فقرات در مقابل نیروهای وارده و فشارهای بیرونی ضعیف تر می شود. مثلا ممکن است فردی در سن شصت سالگی وزنه ای را از زمین بلند کند و دچار دیسک کمر شود در حالیکه بلند کردن این وزنه برای شخص جوان کار ساده ای است و منجر به آسیب نمی شود.

بیرون زدگی دیسک چیست؟

دیسک کمر و دیسک گردن دائما در حال تحمل و خنثی سازی بارهای وارده به ستون فقرات هستند. وزن سر بر روی دیسک های گردن فشار وارد می کند و وزن بالا تنه بر روی دیسک های کمر وارد می شود. دیسک ها علاوه بر تحمل وزن، برای ستون فقرات انسان حرکت در جهات مختلف را نیز ایجاد می کنند. به کمک دیسک هست که ما میتوانیم به عقب و جلو و طرفین خم شویم، بدن خود را بچرخانیم و حرکت دهیم. بنابراین دو وظیفه اصلی دیسک ها مشخص شدند.

اگر نیرویی مازاد بر ستون فقرات وارد شود می تواند به ساختار دیسک صدمه وارد کند. بلند کردن اجسام سنگین، انجام ورزش های غیر صحیح، ایستادن و نشستن های طولانی و یا بطور کلی قرار گرفتن بدن در یک حالت برای مدت طولانی، از جمله دلایل صدمه زدن به ستون فقرات هستند. هر چه عمر انسان بیشتر باشد، صدمه وارد شده به دیسک بیشتر است.

فرض کنید که شما به یک دونات فشار وارد کنید. چه اتفاقی می افتد. در ابتدا شکل دونات تغییر میکند و با فشار بیشتر از هم می پاشد و مواد داخلی آن به خارج راه پیدا می کنند.

دیسک بیرون زده و دونات

ساختار دیسک نیز از یک هسته ژله ای و یک پوسته چند لایه تشکیل شده است. اگر فشار وارد شده به دیسک زیاد شود،هسته تحت فشار قرار گرفته و به پوسته فشار وارد می کند. این فشار می تواند موجب تغییر شکل پوسته دیسک شود. فتق دیسک، دیسک برامده، برامدگی دیسک، دیسک بالج یا بالجینگ دیسکBulging Disc و همچنین هرنی شدن دیسکHerniated Disc عباراتی هستند که برای این حالت از دیسک استفاده می شوند. با توجه به وسعت و اندازه بیرون آمدن هسته و فشار آن پوسته، عبارات متفاوتی برای این ضایعه دیسک استفاده می شود.

علایم بیرون زدگی دیسک:

با توجه به ساختار ستون فقرات انسان، معمولا بیرون زدگی دیسک در ناحیه کمر اتفاق می افتد البته ابن به ان معنا نیست که دیسک گردن دچار بیرون زدگی نمی شود بلکه احتمال وارد شدن آسیب به دیسک های کمر بیشتر از گردن است. بطور خلاصه میتوان علائم دیسک کمر را اینگونه برشمرد:

  • درد کمر یا کمر درد
  • درد در باسن
  • درد در ران پا
  • درد ساق پا
  • احساس مورمور شدن پا
  • بیحسی در پاها

البته تمامی این مشکلات در یک فرد ممکن است ظهور نکند.

مهمترین علائم بیرون زدگی دیسک گردن را میتوان به شرح زیر عنوان نمود:

  • گردن درد یا درد گردن
  • درد شانه و کتف
  • دست درد
  • بی حسی و مورمور شدن دست
  • سردرد و سرگیجه

در شکل زیر میتوانید عکس بیرون زدگی دیسک را ببینید.

تصویر دیسک سالم و دیسک بیرون زده در مهره های ستون فقرات

در این شکل دیده می شود که دیسک برآمده ( قرمز رنگ) به عصب گذرنده از کنار خود فشار وارد می کند و موجب درد می شود. بسته به اینکه کدام دیسک و به چه میزان بیرون زده باشد، نواحی مختلفی از بدن احساس درد خواهند نمود.

درمان و ورزشهای دیسک کمر:

اگر درد بیمار با ده تا چهارده روز استراحت بخودی خود رفع نشود لازم است بیمار به پزشک مراجعه کند. معمولا پزشک برای بیمار درخواست ام ار ای میکند و بر اساس مشاهدات بالینی و نتایج تصویربرداری درمانهای متفاوتی برای بیمار در نظر میگیرد.

برای مطالعه ی بیشتر در رابطه با آشنایی با روش های درمان غیر جراحی دیسک ستون فقرات کلیک کنید.

اگر هم پزشک شما پیشنهاد عمل جراحی را داشت قبل از عمل حتما مقاله ی عمل جراحی دیسک کمر را مطالعه کنید.

و برای آشنایی با ورزش های مناسب برای بهبود دیسک کمر به این مقاله رجوع کنید.

می توانید برای انجام مشاوره ی رایگان اطلاعات پزشکی خود را وارد کنید:

    فایل اول را انتخاب کنید
    فایل دوم اگر موجود است

    پیج اینستاگرام مراکش

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *