درمان سیاتیک

قبل از اینکه در مورد سیاتیک و روشهای درمان آن صحبت کنیم بهتر است در مورد اینکه سیاتیک چیست و چگونه به وجود می آید اطلاعاتی به خواننده این مطلب بدهیم.

پیکر بندی هر انسانی بر روی ستون فقرات او شکل گرفته است. ستون فقرات از بخش ها و اجزای مختلفی ساخته شده است که هر کدام از آنها رفتار و ویژگی خاصی دارند و همچنین وظیفه ای بر عهده آنهاست. اجزای سازنده ستون فقرات عبارتند از: مهره ها، دیسک ها، عضلات، رگ های خونی،لیگامان ها و عصب ها. به عنوان نمونه وظیفه اصلی دیسک که بین دو مهره قرار می گیرد عبارتست از: اتصال دو مهره، ایجاد خاصیت ارتجاعی برای تحمل و خنثی سازی وزن و بارهای وارده بر ستون فقرات و همچنین ایجاد حرکات مختلف برای ستون فقرات. مثلا شما میتوانید به جلو و عقب خم شوید و یا بدن خود را به طرفین بچرخانید.

کافیست که هر کدام از این اجزا در انجام وظیفه خود دچار مشکل شوند، اینجاست که میگوییم فلان بیماری ایجاد شده است. مثلا دیسک کمر، سرخوردگی مهره، درد سیاتیک و….

سیاتیک چیست؟

ارسال و دریافت سیگنالها و پالسهای کوچک توسط مغز به اعضا و برعکس توسط سلسله رشته های عصبی در بدن صورت میگیرد. عصب سیاتیک در بدن بخشی از سلسله اعصاب است که بزرگترین و کلفت ترین عصب در بدن انسان است که از کمر شروع می شود و تا انتهای پا و پنجه ها ادامه دارد. البته در نظر داشته باشید که عصب سیاتیک دارای انشعابات زیادی است و اینگونه نیست که قطر عصب در پا با قطر عصب در لگن برابر باشد. بنابراین می توان گفت که عصب سیاتیک شامل مجموعه عصب های کوچکتر که در بخش های مختلف وجود دارند می باشد. عصب سیاتیک دارای بزرگترین عصب در بخش خاجی یا ساکروم است که دارای دو عصب نازک نی و درشت نی است که از سوراخ سیاتیک در ناحیه لگن و از میان عضلات این بخش عبور میکند و به سمت پایین میرود.

بنابراین تمامی افراد سیاتیک دارند. ولی اطلاق کلمه سیاتیک به عنوان یک بیماری زمانی است که فرد در بخشی از عصب سیاتیک دچار مشکل شده باشد.

انواع بیماری و درمان سیاتیک:

زمانی که صحبت از سیاتیک به میان می آید منظور همان بیماری و درد سیاتیک است وگرنه افراد به سیاتیک اشاره ای ندارند همانطور که به سایر عصب های بدن کاری ندارند. درد سیاتیک می تواند ناشی از ایجاد و ایراد یک فشار، ضربه و ناراحتی به عصب سیاتیک باشد.

این عصب قطور و طولانی در بدن بسیار حساس است و البته پیام رسان خوبی است که به فرد اعلام میکند بخشی از بدن دچار مشکل است و این مشکل در حال فشار آوردن به عصب است و عصب هم درد را به مغز مخابره میکند.

در حالت عمومی و ساده منشاء درد سیاتیک را می توان به دو دسته کلی تقسیم نمود: درد ناشی از سندروم پریفورمیس و درد ناشی از دیسک ها و تغییر شکل آن ها

سندروم پریفورمیس چیست؟

باید دانست که عصب سیاتیک که در طول بدن امتداد دارد از مقاطع مختلف بدن عبور میکند و از بالا به پایین گسترش یافته و پخش شده است.

یکی از این بخش ها که عصب سیاتیک از ان عبور می کند لگن می باشد. در قسمت لگن انسان عضلات مختلفی قرار دارند که یکی از انها پریفورمیس نام دارد. عضله پیریفوریس و عصب سیاتیک هر دو از طریق شکاف لگن و قسمت پشتی لگن از لگن خارج می شوند. حدود یک درصد افراد مراجعه کننده به کلینیک های طب فیزیکی و ارتوپدی دارای این مشکل هستند. عضله پریفورمیس در ناحیه باسن قرار دارد و از روی عصب سیاتیک عبور می کند و در مواردی که عضله به دلایلی مشکل پیدا می کند باعث آزردگی عصب سیاتیک شده و درد تیر کشنده یا بی حسی و گز گز  از ناحیه باسن تا پایین پا ایجاد می کند. این نوع از درد سایتیک به نام سندروم پریفورمیس خوانده می شود.

درد سیاتیک ناشی از دیسک

درد سیاتیک ناشی از دیسک نیز در افراد بسیار شایع است. اگر دیسکی در ستون فقرات انسان، به ویژه در ناحیه کمر دچار مشکلی شود و شکل خود را از دست بدهد می تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند و باعث درد شود. مشکلاتی مانند دیسک برامده، دیسک بیرون زده، دیسک بالج یا همان بالجینگ دیسک، پارگی دیسک، سرخوردگی مهره می توانند باعث شوند تا عصب سیاتیک آزرده شده و اعلام درد کند. در این جا درمان سیاتیک وابسته به درمان دیسک کمر است. نشانه های این نوع سیاتیک را می توان به شرح زیر بیان نمود:

  • درد در ناحیه کمر
  • درد در باسن
  • درد در ران پا
  • بی حسی و گزگز شدن پا
  • حالت خواب رفتگی در پا
  • بی اختیاری و عدم کنترل پا

اینها می توانند نشانه های وجود بیماری سیاتیک در افراد باشند.

درد سیاتیک ناشی از دیسک کمر

درمان سیاتیک:

درد سیاتیک سندروم پریفورمیس را می توان با استفاده از روشها و متدهای طب فیزیکی برطرف نمود. یعنی اینکه بایستی تمرینات و حرکاتی را انجام داد تا عضلاتی که به عصب سیاتیک فشار وارد می کنند، آزاد شوند. تمرینات مناسبی در پیج اینستاگرام مراکش وجود دارد که به شما کمک میکند تا از درد سیاتیک پریفورمیس رها شوید.

اما درمان درد سیاتیک ناشی از دیسک کمر به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد و معمولا بایستی با استفاده از روش های مختلف درمان نمود. متخصص ستون فقرات و متخصص ارتوپد برای درمان دیسک کمر و در نتیجه درمان درد سیاتیک روش های مختلفی را پیشنهاد می دهند. ساده ترین و سریع ترین روش برای درمان درد سیاتیک انجام ترکشن است. بی عارضه بودن، سریع بودن، کم هزینه بودن، در دسترس بودن و حتی وجود مزایای بسیار در مقایسه با عمل جراحی باعث شده است که امروزه در دنیا، این روش از جمله روشهای پرکاربرد برای درمان سیاتیک باشد.

جهت انجام مشاوره ی رایگان می توانید فرم زیر را پر کنید.

    فایل اول را انتخاب کنید
    فایل دوم اگر موجود است

    2 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *